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Alternativas de intervención al modelo de discrepancia aptitud-rendimiento

Authors

Jesús Nicasio García-SánchezSalto de línea Universidad de León.

Abstract

Intervention alternatives to the ability-performance discrepancy model.

Since it is not possible to distinguish between individuals who are underachievers (UA) from those who have learning disabilities (LD) according to the international layout agreed to based on intelligence, and given the problems that this raises for educational practice and for decision-making in the educational and psycho-pedagogic intervention, it seems more sensible to use intervention alternatives that cater to the needs of underachieving individuals, regardless of whether they are included in the educational system among those having learning disabilities, starting at early levels, where it is more efficient. These alternatives are reviewed, including the response to validated treatment memorandums, clinical evaluation, evaluation and intervention in the phonological nuclear component, the integrative reading difficulty model, the building blocks of learning, validity of treatment by means of curriculum-based assessment, the promotion of self-regulated learning, the nuclear and non-nuclear writing components model, and the reading components model. The preparation of a Spanish agenda for the field of learning disabilities is proposed as a must, being different from that of other special education needs, though it remains a part of the education system and of the available services.

Resumen

Dado que no es posible diferenciar a las personas con bajos rendimientos (BR) frente a las que manifiesten dificultades de aprendizaje (DA) según la conceptualización internacional y consensuada basándose en la inteligencia, y dados los problemas que origina para la práctica educativa, y para la toma de decisiones en la intervención educativa y psicopedagógica, parece más sensato el utilizar alternativas de intervención que den respuesta a las necesidades de las personas con bajos rendimientos sean o no incluidos como con dificultades de aprendizaje en el sistema educativo y desde los niveles iniciales donde es más eficaz.Salto de línea Se hace un repaso de estas alternativas incluyendo la respuesta a protocolos validados de tratamiento, la evaluación clínica, la evaluación e intervención en el componente nuclear fonológico, el modelo integrativo de dificultades en lectura, los bloques de construcción de aprendizaje, el modelo de validez del tratamiento mediante la evaluación curricular, la promoción del aprendizaje auto-regulado, el modelo de componentes nucleares y no nucleares de la escritura, y los modelos de componentes de la lectura. Se propone como necesario la elaboración de una agenda española para el campo de las dificultades de aprendizaje, como diferente al de otras necesidades educativas especiales y dentro del sistema educativo y de la red de servicios.

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