Manuela de Benito PeregrinaSalto de línea Centro CEPSIDE (Centro Psicopedagógico de Desarrollo). Villaviciosa de Odón. Madrid.
Dyslexia: a study on the characteristics of dyslexic students in a bilingual environment.
After reviewing the causes of the appearance, the major characteristics and the relevance at school and in the family of alterations due to dyslexia, we are presenting a report with the results arrived at after using a method to study a bilingual school population consisting of pupils whose age ranges from 6 to 12. We checked the presence of the symptoms proposed by other authors and attributed to dyslexic pupils, in the sample of bilingual dyslexic pupils, and the importance of the family variable in the improvements achieved by a group of dyslexic pupils submitted to a re-education program during a six-year period.
Tras revisar las causas de aparición, características principales y relevancia escolar y familiar de las alteraciones del trastorno de la dislexia, se presenta un informe con los resultados obtenidos, utilizando la metodología correspondiente, de una población escolar bilingüe formada por 157 alumnos con edades comprendidas entre seis y doce años. Se comprobó la repetición de la sintomatología, propuesta por otros autores y atribuida a los alumnos disléxicos, en la muestra de alumnos disléxicos bilingües, y la importancia de la variable familiar en la mejora de un grupo de alumnos disléxicos sometidos a un programa de reeducación durante un período de seis años.