Isabel Cuadrado GordilloSalto de línea Juan A. Vega CerveraSalto de línea Universidad de Granada.
Analysis of reading skills: an experimental study.
This paper purports to provide a statistical analysis model that is different from the usual, traditional ones used thus far for the processing of educational data. Our task focuses on the analysis of the psychological, pedagogical and social factors considered as influencing the reading process, and at the same time it analyses the adoption and dissemination of this type of knowledge. This analytical approach to reading is to be treated taking into account a variable that is often mentioned but seldom considered when dealing with education: time. We use an advanced econometrics model, "hazard theory," which calculates individuals' probability of adopting knowledge, taking into account both the time it takes to adopt such knowledge and a set of explanatory variables. Our conceptualisation is appropriate because in relation to education everything is measured depending on time. Education programming is temporal and "a failure" is just a non-assimilation of certain concepts in a given time scale.
Este trabajo se centra en ofrecer un modelo de análisis estadístico diferente de los tradicionales y usuales, hasta ahora utilizados, en el tratamiento de datos educativos. Nuestro trabajo se centra en el análisis de factores psicológicos, pedagógicos y sociales considerados como influyentes en el proceso lector, a la vez que, analiza el proceso de adopción y difusión de este tipo de conocimiento. Este enfoque analítico sobre la lectura sería tratado bajo la consideración de una variable muy comentada en educación pero muy poco considerada: el tiempo. Utilizamos un modelo de econometría avanzada "modelo hazard", que calcula la probabilidad de adopción de conocimiento de los individuos, teniendo en cuenta tanto el tiempo de adopción como un conjunto de variables explicativas. La conceptualización que realizamos es adecuada dado que en educación todo se mide en función del tiempo. La programación educativa es temporal y "un suspenso" no es más que la no-asimilación de unos conceptos en una temporalización determinada.