Antonio Fernández CanoSalto de línea Universidad de Granada.
Assessment of the impact of educational research on teaching practice.
This essay looks into a highly controversial issue-the commentary, explanation and assessment of the impact of educational research on teaching practice.Salto de línea To begin with, it considers the possible types of impact according to the dimension involved, subsequently focusing on three historical views of the relation that is posed (optimistic, pessimistic and moderate). The rationality -both legitimate and illegitimate- of the prevailing current pessimistic view is discussed, which considers that the impact of research on teaching practice is non-existent or very small. At the end, a number of improvements are recommended to achieve a closer link between research and practice, and the plausible positive outcomes of such an approach are stated.
Este ensayo indaga una cuestión harto controvertida cual es comentar, dilucidar y valorar, en definitiva, el impacto de la investigación educativa sobre la práctica docente.Salto de línea En primer lugar, considera los tipos posibles de impacto según la dimensión afectada, centrándose después en tres visiones históricas de la relación que se plantea (optimista, pesimista y moderada). Se discute las racionalidades, tanto legítimas como ilegítimas, de la pesimista opinión actual prevalente que considera que el impacto de la investigación sobre la práctica docente es nulo o muy bajo. Para terminar, se ofrecen una serie de recomendaciones de mejora para conectar más estrechamente investigación y práctica, y las plausibles consecuencias positivas que auspiciaría tal acercamiento.