Roberto MoscatiSalto de línea Universidad de Milán Bicocca.
The Sociology of Education in Italy: a difficult growth process.
In Italy the Sociology of Education has shared the development difficulties of Sociology at large, and only after the end of World War II did it slowly begin to spread in the academic milieu. Its development was not very systematic, with the exception of studies carried out on the relationships between School Education and the Job Market. There is also relevant research on education and social mobility, as well as on teachers and students at different levels of the educational system. In recent years there has been a consolidation of a pattern of longitudinal studies at a national scale, as well as of comparative studies with other European educational systems. From a methodological standpoint the qualitative approach has gained ground after being left aside due to the dominance of quantitative analyses and structural-functionalist models.
La Sociología de la Educación ha compartido en Italia las dificultades de desarrollo de la Sociología general, y únicamente a partir de finales de la 2ª Guerra Mundial ha comenzado a extenderse lentamente en el mundo académico. Su desarrollo no ha sido muy sistemático si se exceptúan los estudios realizados sobre las relaciones entre Educación Escolar y Mercado de Trabajo. Asimismo existen investigaciones relevantes sobre educación y movilidad social, y sobre los profesores y los estudiantes en los distintos niveles del sistema educativo, consolidándose en los últimos años una tendencia de estudios longitudinales a nivel nacional, y de estudios comparativos con otros sistemas educativos europeos. Desde el punto de vista metodológico gana terreno la aproximación cualitativa hasta ahora muy descuidada debido al predominio de análisis cuantitativos y de modelos estructural-funcionalistas.