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El libro de texto en la enseñanza secundaria (1845-1905)

Authors

Carmen Benso CalvoSalto de línea Universidad de Vigo.

Abstract

Textbooks in secondary education (1845-1905)

Since the beginning and consolidation of modern "bachillerato" (secondary education) in the middle of the 19th century until the beginning of the 20th c., textbooks were, in secondary education, not only an essential educational resource, for both students and teachers, but also an extraordinary tool for the educational policy of liberal governments which tried to achieve educational uniformity and to provide the middle classes with an adequate education. Besides their role in secondary school curriculum, textbooks were also involved with important 19th century issues such as the controversy over educational liberty and the process of teachers' professionalization. The aim of this paper is to analyse the participation of the government concerning manuals and curricula of nineteenth century secondary studies, and focuses on the major problems arising around this important didactic tool.

Resumen

Desde el inicio y consolidación del moderno bachillerato a mediados del siglo XIX hasta la entrada del siglo XX, el libro de texto representó, en el nivel educativo secundario, no sólo un imprescindible recurso para la enseñanza, tanto desde el punto de vista del alumno como del profesor, sino un extraordinario instrumento al servicio de la política educativa liberal orientada a conseguir la uniformidad de la enseñanza y a garantizar la adecuada formación de las clases medias. Además de su implicación en el currículum escolar de la enseñanza secundaria, el libro de texto está ligado a cuestiones de gran interés en el contexto educativo del siglo como son la polémica originada acerca de la libertad de enseñanza y el proceso de profesionalización de los docentes. El presente artículo se centra en el análisis de la intervención del estado en lo que concierne a los manuales y programas del bachillerato decimonónico e incide en los principales problemas originados en torno a este importante instrumento didáctico.

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