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La socialización anticipada en la universidad. El caso de los estudiantes de Magisterio y Educación Social

Authors

Gloria de la FuenteSalto de línea María Eduvigis Sánchez Martín Salto de línea Universidad Complutense de Madrid.

Abstract

Anticipated socialization in terciary education. The case of students enrolled on Education and Social Education studies

This article deals with the socialization process for the future profession that conducts the University, based on research carried out by the Education college of the Complutense University. From the concept of "anticipated socialization" developed by Merton, we work with three hypotheses about the social factors influencing this process: the scope of the definition of the profession, the status and social mobility which can be acquired through it, and the labour prospects it offers. We have analysed these variables and also the effects of socialization on students enrolled on Education studies and Social Education studies who are future teachers, it was done so by means of a survey and direct observation.Salto de línea The main conclusion is that non-functional socialization characterizes for the profession; this means it does not get any profit from the resources offered by the University and for the students' preparation for their integration in the labour market. The students also adopt a distant attitude, showing partial rejection towards the institution.

Resumen

El artículo aborda la socialización para la profesión que lleva a cabo la Universidad, basado en una investigación en la Facultad de Educación de la Universidad Complutense. A partir del concepto de *socialización anticipada+ de Merton, se trabaja con tres hipótesis sobre los factores sociales que condicionan este proceso: el grado de definición de la profesión, el estatus y movilidad social que puede adquirirse a través de ella y las expectativas laborales que ofrece. Hemos analizado estas variables y, el proceso de socialización en los estudiantes de Magisterio y Educación Social, que van a ser los futuros educadores, mediante una encuesta y la observación directa.Salto de línea La principal conclusión es que se produce una socialización, para la profesión, no funcional, es decir, poco eficaz en el aprovechamiento de los recursos que la Universidad ofrece y en la preparación de los estudiantes para la inserción en el mercado laboral, los cuales adoptan una actitud puramente instrumental con un rechazo parcial a la institución.

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