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La educación en Brasil y sus múltiples supuestos: desafíos de la educación intercultural

Authors

Luiz Antonio Gomes SennaSalto de línea Universidad del Estado de Río de Janeiro. Brasil.

Abstract

Brazilian education and its different implementations: the multicultural education challenge

The development of multicultural education policies demands the overcoming of several challenges both inside and outside the school. Multicultural societies -characterized by the convergence of its multiple representations and assumptions- tend to generate segregation of culturally marginal groups and this tendency is ratified in the schooling process itself. Far beyond merely securing the access to school, the public politics of multicultural education must be incorporated into the macropolitics of integration and into the legitimation of minority groups, for whose benefit the teaching-learning process must be applied. Brazilian social and educational factors display some interesting aspects, particularly in relation to other countries' strategies for multicultural education, such as: (i) collective diversity with respect to educational aims; (ii) conflicts derived from the multiple representations, and learning process developed in school; (iii) consequences of the lack of macropolitics for the development of multicultural societies.

Resumen

El desarrollo de políticas de enseñanza intercultural exige la superación de diversos desafíos, dentro y fuera de la institución escolar. Las sociedades multiculturales -caracterizadas por la convergencia de sus múltiples representaciones y supuestos tienden a generar la segregación de grupos culturalmente marginales, y que se ven ratificadas en los propios procesos escolares. Más allá de asegurar el simple acceso a la escolarización, las políticas públicas de educación intercultural deben integrarse en macropolíticas de inserción y legitimación de los grupos minoritarios, en el ámbito de los cuales se deben aplicar los procesos de enseñanza-aprendizaje. Los procesos sociales y educativos brasileños señalan aspectos interesantes que se deben considerar, atendiendo a las estrategias de educación intercultural de otros países, de entre las cuales cabe señalar: (i) la diversidad colectiva respecto a los fines de la educación; (ii) los conflictos derivados de las múltiples representaciones y los procesos de aprendizaje desarrollados en la escuela; (iii) las consecuencias de la ausencia de macropolíticas para el desarrollo de sociedades interculturales.

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