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La conducta exploratoria: concepto y aplicaciones en orientación profesional

Authors

M.ª Luisa Rodríguez MorenoSalto de línea M.ª Paz Sandín EstebanSalto de línea Carmen Buisán Serradell Salto de línea Universidad de Barcelona.

Abstract

Exploratory behaviour: concept and application in vocational guidance

This article is divided into four different parts. The first one explains the historic origins, and the current ideas, regarding the notion "exploratory behaviour", framed within the evolutionary theory of vocational development of D.E. Super's school. The second part synthesizes the efforts made to transfer Super's theories in terms of exploratory behaviour dimensions, such as beliefs, the exploratory process, and the reactions of that exploration. The third part focus on the explanation of how a series of diagnostic elements have been created, and how these elements will allow experts to measure the skills and exploratory attitudes in young people. The different existing scales are explained, analysing their validating processes and their final adaptation to Portuguese and Spanish contexts. Finally, the authors briefly describe some models of action to compensate the exploratory deficiencies detected in young people, (most of all in Secondary education and in formative cycles), through the Scale of exploratory behaviour (ESCE) tested in the University do Minho (Braga) and in the Department MIDE from the University of Barcelona.Salto de línea ESCE scale is presented as a new diagnostic instrument in our country, and as a very useful instrument for tutorial action.

Resumen

El artículo se divide en cuatro partes bien diferenciadas. La primera explica los orígenes históricos y los actuales planteamientos del constructo «conducta exploratoria» (exploratory behavior) enmarcado en las teorías evolutivas del desarrollo vocacional de la escuela de D.E. Super. La segunda parte concreta los esfuerzos por trasladar las teorías de Super a términos de dimensiones de la conducta exploratoria, tales como las creencias, el proceso exploratorio, y las reacciones a la exploración. La tercera parte se centra en explicar cómo se han ido elaborando una serie de instrumentos diagnósticos que van a permitir medir las destrezas y actitudes exploratorias de los jóvenes. Se detallan las diferentes escalas existentes, su proceso de validación y su adaptación final a contextos portugueses y españoles. Por fin, las autoras describen someramente algunos modelos de intervención para compensar las deficiencias exploratorias detectadas en los jóvenes (fundamentalmente de la secundaria y de los ciclos formativos) por la Escala de Conducta Exploratoria (ESCE) experimentada en la Universidad do Mihno (Braga) y en el Departamento MIDE de la Universidad de Barcelona.Salto de línea La Escala ESCE se presenta como un nuevo instrumento diagnóstico en nuestro país, muy útil para la acción tutorial.

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