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Inserción y preparación para el empleo: un estudio longitudinal

Authors

Julio Fernández Garrido Salto de línea Universidad Complutense de Madrid.Salto de línea Salto de línea Luis Aramburu-Zabala HigueraSalto de línea Universidad Carlos III de Madrid.

Abstract

Insertion and preparation for employment: a longitudinal study

Dealing with the first steps at the workplace and helping young people to find the most suitable job in the shortest time are the primary goals of any job hunting training course. The SABE Job-finding programme seeks to assist job seekers by developing a sense of self-confidence and by increasing their interpersonal competencies. In this article we describe the effects of an educational activity directed toward university students who are about to enter into active life. The most important feature of this method is that the counselor tries to strengthen the so-called beliefs of control, and that uses a positive approach with the job seeker. In our study we have found that the persons assigned to the programme had less anxiety and were more self-confident at the end of the training period that the randomly assigned control students. The results suggest that the job search programme could be an useful component of the standard curriculum of university students in the future.

Resumen

Entrenamiento en Búsqueda de Empleo es ayudar a los jóvenes a encontrar un trabajo adecuado en el menor tiempo posible. En el Taller SABE intentamos desarrollar la autoconfianza de los buscadores de empleo al tiempo que se mejoran las habilidades de tipo interpersonal. En este artículo describimos los efectos de un módulo formativo dirigido a estudiantes que está a punto de incorporarse al mercado de trabajo. Lo característico de este enfoque es que el monitor intenta reforzar las «creencias de control» y usa una orientación positiva hacia el demandante de empleo. En nuestro estudio longitudinal hemos comprobado que el Taller reduce la ansiedad e incrementa la autoconfianza de los participantes, en comparación con un grupo de control de similares características. Estos resultados apuntan a la utilidad de incorporar contenidos de orientación laboral en el currículum de los estudiantes que van a terminar los estudios universitarios.

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