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La Educación Social Especializada con personas en situación de conflicto social

Autores

Fernando López NogueroSalto de línea Universidad Pablo de Olavide (Sevilla).

Abstract

Specialised Social Education for people in at-risk situationsSalto de línea Salto de línea Specialised Social Education is one of the fundamental areas of Social Education. It can be briefly defined as intervention, from an educational perspective, and is aimed at people who are in difficult or at-risk situations (prisoners and ex-prisoners, ethnic minorities, homeless and impoverished people, alcoholics and other substance abusers, emigrants, refugees, etc.). In addition to this, Specialised Social Education provides an alternative way of facing these ever increasing at-risk situations because it focuses on the person, on the group setting which provides a space for dialogue and cooperation, and on the creative capacity of each human being. Accordingly, it is vital to defend an educational process which responds to the need to develop socio-educational strategies, with an ethical commitment to involve the person in the process, and which allows the tensions and conflicts, created by a system which on many occasions is unjust and inhuman, to be confronted. With regard to respect for human dignity, Specialised Social Education must assume the diversity and raise the self-esteem of both the individual and the groups so that they can take control of their own lives.

Resumen

La Educación Social Especializada es uno de los ámbitos fundamentales de la Educación Social, y podría definirse brevemente como la actuación educativa con personas que se encuentran es situaciones difíciles o de conflicto social (internos de centros penitenciarios y ex-reclusos; minorías étnicas; transeúntes e indigentes; alcohólicos y toxicómanos; emigrantes, refugiados, etc.). Además, representa una forma alternativa de hacer frente a estas situaciones de conflicto social, cada vez más frecuentes, ya que su trabajo se centra en las personas, en el grupo como espacio de diálogo y cooperación y en la capacidad creativa de cada ser humano. Según estos presupuestos, se hace perentorio defender un proceso educativo que responda a la necesidad de desarrollar estrategias socioeducativas desde un compromiso ético con la persona como facilitadora de procesos, y permita enfrentar las tensiones y los conflictos generados por un sistema social que es, en muchas ocasiones, injusto e inhumano. Es necesario que, desde el respeto a la dignidad humana, la Educación Social Especializada asuma la diversidad y eleve la autoestima los sujetos y los grupos para que estos puedan llegar a ser protagonistas de su propia vida.

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