Antonio J. Colom CañellasSalto de línea Universidad de las islas Baleares.
Education on a complex context: chaos theory as a learning paradigm
The analytical-experimental method has failed in its attempt to build a theory of social sciences. Here, with reference to education, complex approaches are analysed and, specifically, the foundations of chaos theory are brought to the fore in order to attain a new educational discourse that is better suited to the social and educational reality-it is essentially innovative, dynamic and complex. It is also acknowledged that Chaos Theory can provide cohesion to educational theory and practice based on complex educational designs (new administrative and educational approaches, hypertext...), proving that educational reason lies on complex reason.
La metodología de corte analítico-experimetal ha fracasado a la hora de construir una teoría de la ciencia social. Aquí, y en referencia a la educación, se analizan los enfoques de complejidad, y en concreto, se aportan los fundamentos de la Teoría del Caos para así lograr una nueva narratividad pedagógica más acorde con la realidad socio-educativa que es, fundamentalmente, innovadora, dinámica y compleja. Además, se reconoce que la Teoría del Caos puede cohesionar la teoría y la práctica educativas basándose en diseños pedagógicos complejos (nuevos enfoques administrativo-educativos, el hipertexto...), demostrándonos que la razón pedagógica descansa en la razón compleja.