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La violencia de los alumnos en los centros educativos

Autores

Juan Carlos Revilla CastroSalto de línea Universidad Complutense de Madrid

Abstract

School bullying

Pupils' violence at educational establishments is cause for social concern at the moment. That's why it is especially important, before knowing the real impact of this phenomenon in our country, to revise the literature produced on this subject in different cultural environments. From the revision, two different perspectives emerge on violence at educational establishments: the sociological-pedagogical perspective and the psychosocial perspective. The first one is more statistical and remote from educational establishments, and it pays more attention to structural questions. The second one, has identified with precision an interactive dynamics between pupils which results in bullying each others, but this perspective lacks an analysis of the elements that go beyond the school field. Moreover, both perspectives leave out some kinds of violence, which leads us to the necessity of a global empirical and theoretical perspective to approach school violence.

Resumen

La violencia de los alumnos en los centros educativos es objeto de preocupación social en este momento. Por ello, es especialmente importante, antes de conocer la incidencia real del fenómeno en nuestro país, realizar un revisión de la literatura que sobre el particular se ha llevado a cabo en diferentes entornos culturales. De esta revisión, surgen dos perspectivas diferenciadas sobre la violencia escolar: la sociológico-pedagógica y la psicosocial. La primera es más estadística y alejada de los centros, si bien tiene más en consideración las cuestiones estructurales. La segunda ha identificado con precisión una dinámica interactiva entre escolares que deriva en el maltrato (bullying) de unos sobre otros, aunque con una consideración insuficiente de los elementos que superan el ámbito escolar. Además, en ambas perspectivas quedan fuera algunos tipos de violencia, todo lo cual redunda en la necesidad de una perspectiva global teórica y empírica de acercamiento a la violencia escolar.

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