Jaume Sanuy BurgésSalto de línea Ángel Huguet CanalísSalto de línea Manoli Pifarre TurmoSalto de línea Conxita Vendrell SerrésSalto de línea Universidad de Lleida.
Relationsship between knowledge of Catalan and Spanish, and mathematical performance. An empirical study
This work develops in the sociocultural and linguistic context of Lleida´s province. Here we analyze the relation between the command of the two languages in contact (Catalan and Spanish) and the level of achievement in mathematics. The results show that there is a significant correlation between the command of the vehicular language and mathematical performance and, in turn, the greater knowledge of the vehicular language has superior effects in the performance of the three types of knowledge included in the maths´ test.Salto de línea On the other hand, we have verified a high correlation between the command of Spanish and the result of maths´ test, which reveals that the mathematical knowledge obtained from one language is transfered to the other.
Este trabajo se desarrolla en el contexto sociocultural y lingüístico de la provincia de Lleida. En él se analiza la relación entre el dominio de las dos lenguas en contacto (catalán y castellano) con el rendimiento en matemáticas. Los resultados revelan que existe una correlación significativa entre el dominio de la lengua vehicular y el rendimiento matemático y, a su vez, que el mayor conocimiento de la lengua vehicular tiene efectos superiores en el rendimiento de los tres tipos de conocimiento que contempla la prueba de matemáticas.Salto de línea Por otra parte, se constata una elevada correlación entre el dominio del castellano y el resultado de la prueba de matemáticas, lo que revela que el conocimiento matemático obtenido a través de una de las lenguas se transfiere a la otra.