Isabel Cantón MayoSalto de línea Universidad de León
Quality for all in psycho-pedagogical intervention from the organizational design
The application of quality management models in pupils with learning difficulties is of great importance because through these models we can discover and use the individual´s hidden talents and achieve a greater development of organization. The literature on the application of TQM techniques is based precisely in schools that have atypical pupils because of their particular context and difficulties. There are examples of the successful use of this methodology in primary school´s pupils, who have special needs. However, we can not assure yet that quality management is better than other methods to cope with pupil´s learning difficulties, we can neither say so about any other technique put forward in the literature on this subject but what is certain is that this method includes many other methods´ contributions such as, for instance, team work, re-engineering, multidisciplinary dimension, or empowerment, and offers them to pupils who are the users or customers of education.
La importancia de la aplicación de los modelos de gestión de calidad a los alumnos con dificultades de aprendizaje estriba en que a través de estos modelos se persigue el conseguir descubrir y utilizar los talentos ocultos del individuo y el mayor desarrollo de la organización. La literatura de aplicación de las técnicas TQM es precisamente con escuelas que tienen alumnos atípicos, por sus dificultades y generalmente por sus contextos. Existen ejemplos de utilización de esta metodología en grupos de alumnos de primaria, muchos de ellos con necesidades especiales, obteniendo resultados exitosos. La pregunta de si la gestión de calidad puede ser mejor que otros métodos para afrontar las dificultades de aprendizaje está por resolver, como también lo está esta pregunta referida a cualquier otra técnica de las muchas expuestas en la literatura sobre el tema. Lo que sí se puede asegurar, es que recoge las aportaciones de muchas otras, como puede ser el trabajo en equipo, le reingeniería, la dimensión multidisciplinar o el empowerment, y los pone al servicio del alumno como usuario o cliente de la educación.