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La cultura como factor estratégico del desarrollo rural

Autores

Tomás Díaz GonzálezSalto de línea Universidad de Valladolid.

Abstract

Culture as a strategic factor in rural development

This article seeks to analyse the principal keys to development of the countryside, which is still an important sector of modern society in both economic and social terms. The Spanish countryside, which is currently undergoing severe depopulation and a process of silent rationalisation, is calling for changes that will enable it to take its rightful place among the European societies which share the same sphere within the Common Agricultural Policy (CAP). A development project must be based not only on the shortcomings of the countryside, but more importantly on its assets, one of which is culture. The countryside is a repository of cultural riches, which must be taken into account by any planning for the future. I am thinking here not so much of large agricultural enterprises, but more of small farmers and agricultural workers living in the most depopulated areas, who may not possess the economic clout but who comprise the bulk of the population in this sector.Salto de línea This study is based on a general analysis of the countryside using reports by the Commission of the European Union and the Organisation for Cooperation and Economic Development (OCED), and on specialist works on the subject. It looks specifically at a case of rural development based on the cultivation of rural culture in small communities and known as Escuelas Campesinas or Country Schools. This study may perhaps help teachers and educators to understand and appreciate this sector, and encourage them to cooperate in integrating it in the Society of the Future.

Resumen

Este artículo quiere analizar las claves más importantes en el desarrollo del medio rural (en adelante MR), medio que sigue siendo un sector importante en la sociedad moderna, tanto desde el punto de vista económico como social. El MR español, que sufre una despoblación importante y una reconversión silenciosa, está exigiendo cambios para ocupar el puesto que le corresponde en las sociedades europeas en cuyo ámbito se sitúa dentro de la Política Agraria Comunitaria (PAC). Un proyecto de desarrollo no sólo ha de partir de sus carencias, sino también, y sobre todo, de sus riquezas, entre las cuales está la cultura. El MR es portador de riquezas culturales, con las que hay que contar para proyectar el futuro. Estoy pensando al decir esto, no tanto en los grandes empresarios agrícolas, sino en los pequeños campesinos que viven en las zonas más despobladas que no poseen quizá la fuerza económica, pero que suponen la mayoría de la población de este sector.Salto de línea El presente trabajo parte de un análisis general del MR, donde se han utilizado trabajos de la Comisión de la Unión Europea, de la Organización de Cooperación y Desarrollo Económico (OCDE) y de trabajos de especialistas en el tema; y se concreta en un caso de desarrollo rural basado en el cultivo de la cultura campesina de pequeñas comunidades y que se les conoce con el nombre de Escuelas Campesinas. Quizá, este trabajo pueda ayudar a enseñantes y educadores a comprender y valorar este sector para cooperar a la integración en la Sociedad del Futuro.

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