Antonio Navío GámezSalto de línea Universidad Autónoma de Barcelona.
Conceptual approaches to professional competence Salto de línea Salto de línea This article deals with a series of conceptual approaches to professional competence. The starting point is the meaning of competence, paying attention to the different aspects taken into account in its definition, and placing particular emphasis on the terminological confusion, which can be seen through a detailed analysis of the literature on the subject. Secondly, the approaches or perspectives delimiting the concept are underlined. Through these approaches it is possible to see that the meaning of professional competence has changed over time and space, making nuances obvious in the pedagogical domain. Thirdly, some theoretical and/or practical models of an explanatory nature are included. These models are explained from different perspectives by several authors. Finally, the relation between professional competence and other associated concepts, which have had and have special importance in the field of training for employment: skills and qualifications, is provided. In all cases, our particular opinion has been given, which justifies this contribution from the perspective of the conceptual approach.
El presente artículo trata de una serie de propuestas conceptuales en torno a la competencia profesional. Inicialmente partimos del significado de la competencia, atendiendo a los diferentes aspectos que se consideran en su definición, haciendo especial énfasis en la confusión terminológica que puede constatarse en una detallada revisión de la literatura. A continuación, hacemos hincapié en los enfoques o aproximaciones que delimitan el concepto y que nos hacen percibir que el sentido de la competencia profesional ha evolucionado en el tiempo y en el espacio a la vez que manifiesta matices cuando nos encontramos en el terreno pedagógico. En tercer lugar, presentamos algunos modelos teóricos y/o prácticos de carácter explicativo que nos presentan algunos autores desde diferentes perspectivas. Finalmente, ofrecemos la relación de la competencia profesional con otros conceptos asociados que han tenido y tienen especial relevancia en el terreno de la formación para el empleo: capacidad y cualificación. Para todo ello, en todo momento, aportamos nuestra visión, que justifica la presente aportación desde la perspectiva de las propuestas conceptuales.