M.ª Teresa González GonzálezSalto de línea Universidad de Murcia.
Secondary schools and their teaching departments
This article focuses on the teaching departments of secondary schools. The first part of the article deals with a number of issues relating to the complex social reality of secondary schools and the central role played by departments in their dynamics and internal processes. The author mentions that not much attention has been paid to these organisational units, and a number of issues are commented in relation to the departmental «sub-cultures» generated within secondary schools. The second part presents data from research carried out on the operation of the teaching departments of secondary schools, specifically within the scope of Compulsory Secondary Education. The analysis and interpretation of the same serves as a basis for establishing different considerations on the role of departments in the development of this educational stage. Salto de línea
Este artículo trata acerca de los departamentos didácticos de los centros de educación secundaria. En la primera parte, se abordan diversas cuestiones relativas a la compleja realidad social de los institutos y al papel central de los departamentos en las dinámicas y los procesos internos de los mismos; se alude a la escasa atención que se ha venido prestando a estas unidades organizativas, y se comentan varios cuestiones relacionadas con las «subculturas» departamentales generadas en los centros de educación secundaria. En la segunda parte, se presentan algunos datos de una investigaci ón realizada sobre el funcionamiento de los departamentos didácticos de los IES, concretamente, en el ámbito de la ESO. El análisis y la interpretación de los mismos sirven de base para el establecimiento de diferentes consideraciones acerca del papel de los departamentos en el desarrollo de esta etapa educativa.