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Educación con niños gitanos en el País Vasco

Autores

Félix EtxeberríaSalto de línea Universidad del País Vasco.

Abstract

Education of gipsy children in Basque Country

In Spain, under Franco, gypsy children did not start to go to school until the 1970s. The main policy in that period was simply one of exclusion from school and society. Today, in the Basque Country, classroom linguistic models, educational reforms, and plans that are meant to integrate all of the students, among other reasons, help to explain the difficulties encountered in the integration programs with gypsy children. The approach has evolved from attempts to dedicate special attention to gypsies to their "integration", understood as a somewhat magical formula, but lacking clear criteria, the training needed to prepare good professionals or the necessary resources. From a critical standpoint, in spite of the undeniable advance in the last 25 years in the teaching of gypsy boys and girls, there is still a long way to go to reach an intercultural education with gypsies, while a number of problems remain unresolved-organisational chaos, excessive idealisation, the charitable approach, and the need for a change of attitude. Despite all the foregoing, some positive experiences can also be pointed out in the Basque Country, which can signal the way to better teaching with gypsy children in the future.

Resumen

En la España del régimen franquista los gitanos no fueron escolarizados hasta los años setenta. La principal política de esa época era la simple exclusión escolar y social. En el País Vasco, los modelos lingüísticos en el aula, la reforma educativa y los planes para la integración de todos los alumnos, entre otras razones, sirven para explicar las dificultades de los problemas de integración con niños gitanos. La evolución ha sido desde los intentos de una atención especial hacia los gitanos hasta su "integración", entendida como una fórmula en cierto modo mágica, pero sin criterios claros, ni formación de buenos profesionales y con la ausencia de los recursos necesarios.Salto de línea Desde una perspectiva crítica, a pesar de los indudables progresos de los últimos 25 años de educación con niños y niñas gitanos, todavía queda un gran camino por recorrer para llegar a una educación intercultural con los gitanos, mientras que persisten problemas sin resolver, como el caos organizativo, la excesiva idealización, la perspectiva caritativa respecto al tema y la necesidad de cambios de actitud. A pesar de todo, podemos señalar algunas experiencias positivas en el País Vasco, que nos permiten orientar hacia lo que puede ser una buena educación con niños gitanos en el futuro.

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