Dayse V. Robalino Sevilla Salto de línea Universidad de Navarra.
Education in developing countries: the case of Ecuador
For some time now education in Ecuador has been undergoing a crisis which, besides limiting its dissemination, generates serious problems regarding student performance, causing high numbers of students repeating school years or dropping out altogether, as well as growing illiteracy, especially in the non-urban areas of the country. This has all had a direct influence on the educational quality in Ecuador, which is impaired not only by the difficulties in the administration and management of the educational sector, but also by the design of educational policies, by the lack of an accountability system applying to the Ministry and to the teachers, the rampant bureaucracy that hinders timely enforcement, and the serious current social and economic situation of the country, which has heightened the problem of poverty.
Desde hace algún tiempo la educación ecuatoriana se ha visto inmersa en una crisis que, además de limitar su difusión, genera serios problemas en el rendimiento de los estudiantes, provocando niveles elevados de repetición y de deserción escolar, así como un analfabetismo creciente especialmente en las zonas rurales del país. Todo ello ha Influido directamente en la calidad educativa del Ecuador que se ve deteriorada no sólo por los problemas de administración y gestión del sector educativo, sino también por el diseño de sus políticas; la falta de un sistema de rendición de cuentas tanto para el Ministerio como para los docentes, la burocracia imperante que impide la ejecución oportuna y la grave situación socioeconómica actual del país que ha acrecentado el problema de la pobreza.