Juan Manuel MorenoSalto de línea Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Dynamics of design and development of curriculum: change-control and consensus-conflict
Within the framework of curriculum theory, this article illustrates and deals with two fundamental dynamics of curriculum design and development and, as a result, of policies for curriculum reform: change-control, on one hand, consensus-conflict, on the other. After reviewing three broad theoretical models of curriculum development, the article proceeds to analyze specific elements of curriculum policy which allow for a deeper understanding of such dynamics. As a conclusion, it is suggested that, from the contrast and intersection between both dynamics of curriculum design and development, four different scenarios of curriculum evolution and change can be identified and used in the interpretation of current trends of curriculum reform.
Este artículo presenta e ilustra, en el marco de la teoría del currículum, lo que entendemos son dos dinámicas fundamentales del desarrollo curricular y, por tanto, de las políticas de cambio y reforma del currículum escolar: el cambio-control y el consenso-conflicto. Tras pasar revista a tres grandes modelos teóricos de desarrollo curricular, se aborda el análisis de elementos y aspectos concretos de la política curricular que permiten profundizar en la naturaleza de tales dinámicas. Como conclusión, se sugiere que del cruce, contraste o encuentro entre las dos dinámicas del diseño y desarrollo curricular, cabe identificar cuatro escenarios o espacios de evolución de los currícula escolares, a cuya luz es posible interpretar las tendencias actuales de cambio y reforma curricular.