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La irrupción de la pedagogía en la universidad española: Manuel Bartolomé Cossío en la cátedra de Pedagogía Superior

Autores

Eugenio Otero Urtaza Salto de línea Universidad de Santiago de Compostela.

Abstract

The irruption of pedagogy in the Spanish university: Manuel Bartolomé Cossío in the chair of Pedagogy

On 30 April 1904, a Royal Order created the first chair of Pedagogy in a Spanish university, which was occupied by Manuel Bartolomé Cossío. This article furnishes a better understanding of the context in which those studies became a university matter, analysing the existing environment and mentioning its forerunner, the course in Pedagogy organised at the Athenaeum of Madrid, between 1896 and 1898, where Cossío sketched out the major problems which, from his intellectual standpoint, existed in the science of contemporary education. The creation of the chair coincided with his trip to the United States, allowing him to intensify his relation with the new school orientations that were being developed there under the influence of W.T. Harris, whom he had met in 1889 and followed in the path begun by Horace Mann. Cossío did not leave us any printed versions of his course, which he taught until his retirement in 1929. To approach its contents we must resort to the notes taken down by his pupils, some of which were published, as well as his personal notes that are still kept. A list of the very few students who studied Pedagogy as part of their doctorate in Philosophy until 1924 is included. He also had an undetermined number of auditors from the School of Higher Studies of Teaching.

Resumen

El 30 de abril de 1904, una Real Orden creaba la primera cátedra de pedagogía de la universidad española que fue ocupada por Manuel Bartolomé Cossío. En este artículo se hace una contribución a un mejor conocimiento del contexto en que estos estudios se convierten en un saber universitario, con el análisis del ambiente previo y el antecedente que supuso el curso de Pedagogía en el Ateneo de Madrid, entre 1896 y 1898, en el que Cossío trazó un bosquejo de los principales problemas que, desde su posición intelectual, existían en la ciencia de la educación contemporánea. La creación de la cátedra coincidió además con su viaje a los Estados Unidos, lo que le permitió intensificar su relación con las nuevas orientaciones escolares que allí se estaban desarrollando por influencia de W.T. Harris, a quien había conocido en 1889 y que seguía el camino emprendido por Horace Mann. Cossío no dejó ninguna versión impresa del curso, que impartió hasta su jubilación en 1929, y para aproximarse a su contenido hay que partir de los apuntes que recogieron sus alumnos, que en algunos casos fueron publicados, así como de sus fichas personales que todavía se conservan. Se presenta también una relación de los alumnos, muy escasos, que tuvo esta cátedra del doctorado de Filosofía hasta 1924, aunque ciertamente contó con un número indeterminado de oyentes procedente de la Escuela de Estudios Superiores del Magisterio.

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