Víctor Santiuste BermejoSalto de línea Universidad Complutense de Madrid.
Measure of sentence linguistic processing and reading processes on subjects with or without learning difficulties
ABSTRACT. This paper performs a comparative study of the linguistic processing and reading process capacities in subjects with learning difficulties and subjects without learning difficulties. The theoretical basis of the research that is conducted is the consideration of the psycholinguistic processing model as a basic factor in the production of learning difficulties. It also focuses on the understanding of sentences as a primary comprehension process and the establishment of the value of the syntactic and semantic components in linguistic processing. An experimental technique has been prepared which we call "Technique for Measuring the Influence of the "Seriated Rapid Visual Presentation" context"; we have used the igf intelligence test and the PROLEC-SE reading process evaluation test.
En este trabajo se plantea un estudio comparativo de las capacidades de procesamiento lingüístico y de procesos lectores en sujetos con dificultades de aprendizaje y sin dificultades de aprendizaje.Salto de línea La base teórica de la investigación es la consideración del modelo de procesamiento psicolingüístico como factor básico en la producción de dificultades de aprendizaje. Además, el enfoque de la comprensión de oraciones como proceso primario de comprensión y el establecimiento del valor de los componentes sintáctico y semántico en el procesamiento lingüístico. Se ha elaborado la técnica experimental que denominamos "Técnica de medición de la influencia del contexto-PVRS" (Presentación Visual Rápida Seriada) y se han utilizado el test de inteligencia IGF y el test de evaluación de procesos lectores PROLEC-SE.