Concepción Medrano SamaniegoSalto de línea Universidad del País Vasco.
An «educational» experience on the university context
In this study it was probed whether the intentional behaviour of the professor in using teaching strategies which favor the understanding and the generalization of what is learned to other contexts facilitates the significant learning of the students. 68 higher educaction students formed the sample to whom in a first stage the SOLO (Structure of the Observed Learning Outcome) was applied, with the purpose of inquiring into their ways of learning before instruction. Later the teaching strategies used to promote significant learning were presented during a period of 14 weeks; and finally the same taxonomy of the first stage was applied, checking the percentage of students who advanced from the prestructural and uniestructural levels to the relational and abstract levels. It is concluded that a teaching which favors the reflective supervision of the utilization wich students make of their procedural knowledge favors a learning with sense and meaning.
En este trabajo, se ha tratado de comprobar si el comportamiento intencional del profesor en el uso de estrategias "instruccionales" que favorezcan la comprensión y la generalización de lo aprendido a otros contextos posibilita el aprendizaje significativo de los alumnos. La muestra la han compuesto 68 alumnos de enseñanza universitaria, a los cuales, en una primera fase, se les aplicó la taxonomía SOLO (Structure of the Observed Learning Outcome) con el fin de indagar en su aprendizaje antes de la instrucción. Posteriormente, se presentan las estrategias instruccionales utilizadas para promover el aprendizaje significativo a lo largo de 14 semanas y, finalmente, se vuelve a aplicar la misma taxonomía que en la primera fase. Se comprueba que un gran porcentaje de alumnos ha avanzado desde los niveles "preestructural" y "uniestructural" hasta los niveles relacional y abstracto. Se concluye que una enseñanza que favorezca la supervisión reflexiva de la utilización que los estudiantes realizan de sus conocimientos procedimentales favorece un aprendizaje con sentido y significado.