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Aprendizaje organizativo: un paisaje de luces y sombras

Autores

Julián López YáñezSalto de línea Universidad de Sevilla.

Abstract

Organizational learning: a landscape of lights and shadows

The concept of organisational learning represents the latest attempt to put the theory of organisation at the service of innovative education, in response to pressure from a society in which the deadlines for any process of change are relentlessly shortened. In this regard, we may consider that it follows in the steps of the two major theoretical traditions that have dealt with the study of organisations at large, and particularly of educational organisations -the tradition of efficiency and the tradition of development and improvement. Insofar as the construct becomes rooted in the educational field, we perceive a landscape of light and shadows. On the one hand, we have the possibility of a theory that considers organisation as a complex cognitive system that elaborates knowledge, uses it, transmits it and is developed therefrom, offering us the possibility of bringing together the viewpoint of a planned change and that of complexity and chaos. On the other hand, certain approaches taking shape in the viewpoint of learning organisations recall old reductionist and idealistic frameworks that we thought had been overcome. This article takes as its starting point the criticism of these approaches that originate mostly from the business management field, and goes on to provide the grounds for an alternative approach rooted in the viewpoint of complex systems. In short, we shall try to pave the way to the light by means of a criticism of the shadows.

Resumen

El concepto aprendizaje organizativo representa el último intento de poner la teoría de la organización al servicio de la innovación educativa, ante la presión de una sociedad en la que los plazos de cualquier proceso de cambio se acortan irremisiblemente. En este sentido, lo podemos considerar heredero de las dos grandes tradiciones teóricas que se han ocupado del estudio de las organizaciones en general y de las educativas en particular: la tradición de la eficacia y la del desarrollo y la mejora. A medida que el constructo se afianza en el campo educativo, vamos percibiendo un paisaje de luces y sombras. Por un lado está la posibilidad de una teoría que considera la organización como un complejo sistema cognitivo que elabora conocimiento, lo usa, lo transmite y se desarrolla a partir de él, proporcionándonos la posibilidad de reunir las perspectivas del cambio planificado y las de la complejidad y el caos. Por otro lado, ciertos enfoques concretados en la perspectiva de las organizaciones que aprenden nos devuelven a antiguos esquemas reduccionistas e idealistas que creíamos ya superados. Este artículo parte de la crítica a estos enfoques procedentes en su mayor parte del campo de la gestión de empresas, para a continuación fundamentar un enfoque alternativo enraizado en la perspectiva de los sistemas complejos. En definitiva, trataremos de abrir el paso a las luces desde la crítica hacia las sombras.

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