Francisco Miras MartínezSalto de línea Universidad de Almería.Salto de línea Salto de línea Florencio Vicente CastroSalto de línea Universidad de Extremadura.Salto de línea Salto de línea Ramona Rubio HerreraSalto de línea Universidad de Granada.
Psychological foundation of learning
This paper discloses the reflections that its authors have been developing in certain academic gatherings focusing on teaching-learning processes. Beyond the different viewpoints, theories, models and methods that are offered in various approaches to human learning, the authors have considered the need to systematise the concepts that provide the foundations for and generate all the different viewpoints, bringing them together at the source. By considering the diversification of the learning methods, strategies and techniques in response to one of the key questions on "how to learn", the authors are seeking the source in two essential attitudes and tasks: a) learning to process and structure information; and b) developing attitudes that are open to interaction and feedback. Because of this, alongside this key question, and following the same response procedure, the authors consider three more questions that have the same priority as the first one, aside from giving it a meaning and guidance -it is a matter of also reflecting on "why?", "what for?", and "what to learn". The answers to these four questions furnish a unified view of the teaching-learning process in which they commence and from which the various paths that are applied take off.
Este trabajo da a conocer las reflexiones que sus autores vienen desarrollando en determinados encuentros académicos sobre los procesos de enseñanza-aprendizaje. Más allá de las diferentes perspectivas, teorías, modelos y metodologías que se ofrecen en los diversos planteamientos del aprendizaje humano, los autores han considerado la necesidad de sistematizar los conceptos que fundamentan y generan todas esas perspectivas, aunándolas en su origen. En torno a la diversificación de métodos, estrategias y técnicas de aprendizaje como respuesta a una de las preguntas claves de "cómo aprender", los autores buscan el origen en dos actitudes y tareas fundamentales: a) aprender a procesar y estructurar información, y b) desarrollar actitudes de apertura a la interacción y retroalimentación. Por ello, junto a esa pregunta que consideran clave, y siguiendo el mismo procedimiento de respuesta, los autores elevan a la misma categoría otras tres preguntas prioritarias que dan sentido y orientan la anterior, reflexionando también a su vez sobre "por qué", "para qué" y "qué aprender". Las respuestas a estas cuatro preguntas forman una visión unificada del proceso de enseñanza-aprendizaje, en el que se inician, y del que se diversifican los diferentes itinerarios aplicados.