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Educación especial e integración escolar a través del desarrollo normativo: un estudio comparado de la pluralidad estatal

Autores

José Juan Carrión MartínezSalto de línea Universidad de Almería

Abstract

Special needs education and school integration through regulation development: a comparative study about state plurality

Presently article is made a comparative analysis of the normative one developed with relationship to the special education in the environment of the Spanish State. For it is made it a journey to inclination, so much of the strictly considered state mark, as of the territorial scenario that supposes the existence of several Autonomous Communities fully competent in educational matter from beginnings of the years eighty. This analysis has been organized with a basically synchronous approach, for what the study concentrates on those legal developments that are effective or that they have a very next temporary or conceptual relationship to these. It is summed up it in a fan that it goes from the Constitution (1978) as relating more distant effective storm, until the recent Law of Solidarity in Education of Andalusia (December of 1999), there being you structured the reflection starting from fundamental questions as basic conceptual aspects, curricular answer, schooling and organizational answer, professional dimension, etc.

Resumen

En el presente artículo se efectúa un análisis comparativo de la normativa relacionada con la educación especial desarrollada en el ámbito del Estado español. Para ello, se hace un recorrido a través, tanto del marco estatal estrictamente considerado, como del escenario territorial que es consecuencia de la existencia de varias Comunidades Autónomas plenamente competentes en materia educativa desde comienzos de los años ochenta. Dicho análisis se ha organizado con un criterio básicamente sincrónico, por lo que el estudio se concentra en aquellos desarrollos legales que están vigentes o que tienen una relación temporal o conceptual muy próxima a éstos. Ello se concreta en un abanico que va desde la Constitución (1978), como referente temporal vigente más lejano, hasta la reciente Ley de Solidaridad en Educación de Andalucía (1999). La reflexión se ha estructurado a partir de cuestiones fundamentales como son los aspectos conceptuales básicos, la respuesta curricular, la escolarización y la respuesta organizativa, la dimensión profesional, etc.

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