Jesús María Martínez GarcíaSalto de línea Profesor de secundaria.
Those bad boys called repeaters.
The following article is the partial result of a case study about the matter of lack of discipline in ESO, which was carried out in a high school of a small city during the academic year 1999/2000. Through observation and the interviews made to three students repeating the third course of ESO, we notice the perception that they have of discipline, the topics about their status of students repeating the year, the methodology of the classes, their hopes about the future, etc. All this framed within the criticism risen by the LOGSE, due to the extension to the sixteen years of the compulsory teaching common for everybody. The author draws up some conclusions derived from this and he suggests as well some solutions.
El siguiente artículo es el resultado parcial de un estudio de caso sobre la cuestión de la indisciplina en la ESO, que fue realizado en un centro de secundaria de una pequeña ciudad durante el curso 1999-00. A través de la observación y las entrevistas realizadas a tres alumnos repetidores de tercero de la ESO, se muestra la percepción que estos tienen de la disciplina, los tópicos sobre su condición de repetidores, la metodología de las clases, sus expectativas de futuro, etc. Todo ello enmarcado dentro de las críticas suscitadas por la LOGSE, a causa de la extensión hasta los 16 años de la enseñanza obligatoria común para todos. El autor elabora unas conclusiones a partir de ello y propone soluciones.