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Aciertos y desaciertos del proyecto Sevilla anti-violencia escolar (SAVE)

Autores

Rosario OrtegaSalto de línea Rosario del ReySalto de línea Universidad de Sevilla.

Abstract

Successes and failures of the Seville Anti-Bullying in School project (SABIS).

The Seville Anti-Bullying in School (SABIS) project, developed between the 1996 and 1999 academic years, has involved research and educational involvement in 26 primary and secondary schools that has directly and indirectly affected nearly 5,000 pupils. The exploration of the issue of bullying among peers, the establishment of school profiles in respect of this issue, and the involvement of the teachers from nine schools in a project for the prevention of mistreatment among school companions has allowed us to develop an open, ecologic and comprehensive model of educational work that has proven beneficial for the enhancement of community life and the prevention of bullying. The article sets out the key items in the development of the SABIS project and some of its results. Successes and mistakes are reviewed in order to offer suggestions on what should be repeated and what should be enhanced or avoided.

Resumen

El proyecto Sevilla anti-violencia escolar, desarrollado entre los cursos académicos 1996 y 1999 ha significado un trabajo investigador y de intervención educativa en 26 centros escolares de primaria y secundaria que ha afectado de forma directa e indirecta a casi 5.000 escolares. La exploración del problema de la violencia entre iguales, el establecimiento de perfiles de centro en relación con este problema y la implicación de los docentes de nueve escuelas en un proyecto de prevención del maltrato entre compañeros, nos ha permitido desarrollar un modelo abierto, ecológico y comprensivo de trabajo educativo que se ha mostrado beneficioso para mejorar la convivencia y prevenir la violencia. En el artículo se exponen las claves del desarrollo del proyecto Sevilla anti-violencia escolar y algunos de sus resultados. Aciertos y errores son comentados en orden a ofrecer sugerencias sobre qué conviene volver a repetir y qué conviene mejorar o evitar.

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