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Las resistencias al estado liberal y el sistema educativo. Los precedentes del autonomismo educativo. Un estudio referido a Álava

Autores

Ernesto Ladrón de Guevara López de ArbinaSalto de línea Instituto Federico Baraibar (Vitoria).

Abstract

Objections against the liberal state and the education system. Antecedents of decentralised education. A study based on Alava province

The appearance of the liberal state began in Spain in 1839, and with it came the build-up of an initial education system which gradually would provide citizens trained to exercise the rights and obligations expected in a constitutional state with a monarchy subject to it. Nevertheless, Foral law (Basque Country laws) resisted the change from the old to the new system in order to maintain the privileges of the social bodies which controlled the population. The study of the evolution from the foral law's resistance to the development of a unique and centralised education system usual in a liberal state, takes us to the nationalist phenomenology lead by Basque autonomism rooted in the Foral sentiment, vindicating educational decentralisation.

Resumen

La formación del Estado liberal data de 1839, así como la configuración de un primigenio sistema educativo que progresivamente proveería de ciudadanos formados para el ejercicio de los derechos y libertades propios de un Estado constitucional con una monarquía limitada. El régimen foral, sin embargo, actuaría como resistente a dicho cambio de antiguo a nuevo régimen, para preservar los privilegios de los estamentos que controlaban a la población. El estudio de la evolución de las resistencias de régimen foral a la formación de un sistema educativo centralizado y unificado propio de un régimen liberal nos lleva a la fenomenología nacionalista que lideraba el autonomismo vasquista derivado del sentimiento foral, con la reivindicación de la descentralización educativa.

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