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Deficiente competencia comunicativa oral en lenguas extranjeras al finalizar la ESO. Estudio de caso

Autores

José Manuel VezSalto de línea Esther Martínez PiñeiroSalto de línea Universidad de Santiago de Compostela.

Abstract

Deficient verbal skills in foreign languages at the end of compulsory secondary school: a case study

There are few doubts on the fact that progress experienced in the effec­tive appropriation of verbal skills in one or more foreign languages equally benefits all of the school students experiencing the current communication approach in the dass­room. Actually, the degree of satisfaction among the professionals teaching these lan­guages, the evaluation of the education administrations, and especially the perception of society as a whole show that in practice the results are not homogeneous. lt may be suspected that, within a common, accepted curricular framework, there lie hidden aspects such as singularity, uncertainty and conflicting values that must be dis­closed and clarified in order to favour a greater social equlisation of the capacities of all students so that they may become skillful in foreign language communication, which will allow them to better face the challenges of present day society. This article focuses on a case study on deficiencies in this type of achivements ba­sed on the analysis of data from research conducted in Galicia, with students of English and French who were in their last year (equivalent to US 10th grade) of Compulsory Secondary Education CESO), in 2000-2001. Salto de línea

Resumen

Existen pocas dudas acerca de que el progreso experimentado en la apropiación efectiva de competencias orales en una o varias lenguas extranjeras beneficia por igual a todos los escolares que experimentan su actual orientación comunicativa en las aulas. En realidad, el grado de satisfacción de los profesiona­les de la enseñanza de estas lenguas, la evaluación de las administraciones educa­tivas y, sobre todo, la percepción de la sociedad en su conjunto revelan resultados muy desiguales en la práctica. Cabe sospechar que, bajo un marco curricular común y bien consensuado, se es­conden aspectos de gran singularidad, incertidumbre y conflicto de valores que es preciso desvelar y clarificar en favor de una mayor igualación social de las capaci­dades de todos los alumnos para resultar competentes en la dimensión comunica­tiva en lenguas extranjeras de forma que puedan afrontar los retos de la sociedad característica de estos tiempos. Este artículo da cuenta de un estudio de caso sobre deficiencias en este tipo de logros, a partir del análisis de datos de una investigación llevada a cabo en Galicia, con alumnos de Inglés y Francés en su último año de ESO, en el curso 2000-2001.

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