You are here:
  1. Home
  2. Issues
  3. Past issues
  4. 2020
  5. No. 390
  6. Origins of the institutionalization of film training in Spain. The academies for the training of actors in the early 20th Century

Back

Origins of the institutionalization of film training in Spain. The academies for the training of actors in the early 20th Century

Authors

Línea horizontal

Irene Parrilla Vallespín

Jordi Alberich Pascual

Antonio Ángel Ruiz Rodríguez

Universidad de Granada

Línea horizontal

DOI

10.4438/1988-592X-RE-2020-390-463

Abstract

This paper addresses the beginnings of the institutionalization processes of film training in Spain; it specifically focuses on the “film academies”, which appeared in the twenties in twentieth-century Barcelona. The interest in these schools, which were pioneers in teaching performing arts for cinema, lies in the role that they played in promoting filmmaking and in the fact that it is a subject which has received little attention in Spanish communication studies. Thus, this paper aims to explain the emergence of such entities and demonstrate the fundamental role that they had in the institutionalization processes mentioned above. This objective has been achieved through the study of documentary sources whose information has been analysed by means of the construction of descriptive systems and by examining them based on theory. Consequently, a historical reconstruction of the educational panorama of the period, as well as a detailed analysis has been obtained, which are supported by Peter Berger and Thomas Luckmann’s theory of social constructionism. The results achieved reveal the vital role that these academies played in the institutionalization of film training in Spain by helping to establish, through their activity, the belief in the usefulness of academic training for the film professions.

Keywords

Communication, film media, sociology of knowledge, filmmaking training, drama education, institutionalization, film academies, Spain.

Resumen

El presente trabajo aborda los inicios de los procesos de institucionalización de la enseñanza cinematográfica en España, centrándose específicamente en las «academias cinematográficas» aparecidas durante la segunda década del siglo XX en Barcelona. El interés de estas escuelas, pioneras en la instrucción del arte dramático para cine, reside en el papel que estas cumplen en el fomento de la cinematografía y en su carácter de materia poco atendida por los estudios españoles de comunicación. Así, el objetivo de este artículo es explicar la emergencia de dichas entidades y demostrar la trascendencia que las mismas tuvieron en los referidos procesos de institucionalización. Un propósito que se ha llevado a cabo mediante el estudio de fuentes documentales cuyos datos han sido analizados a través de la construcción de sistemas descriptivos y del examen apoyado en la teoría, obteniéndose con ello una reconstrucción histórica del panorama formativo de la época así como un análisis explicativo del mismo apoyado en la teoría de la construcción social de Peter Berger y Thomas Luckmann. Los resultados alcanzados ponen de manifiesto el importante papel que las academias objeto de estudio cumplieron en la institucionalización de la enseñanza cinematográfica en España al coadyuvar a establecer, con su actividad, la creencia en la utilidad de la formación académica de los oficios cinematográficos

Palabras clave

Comunicación, cine (medios), sociología del conocimiento, formación de cineastas, enseñanza de arte dramático, institucionalización, academias cinematográficas, España.

Subir

Esta web utiliza cookies propias para facilitar la navegación y cookies de terceros para obtener estadísticas de uso y satisfacción.

Puede obtener más información en el apartado "Cookies" de nuestro aviso legal.

AceptarRechazar