Susana Martínez RodríguezSalto de línea Becaria post-doctoral en la Universidad de Florencia por el Ministerio de Educación Español. Departamento de Historia e Instituciones Económicas de la Facultad de Ciencias Económicas. Universidad de Santiago de Compostela.
Reflections on technical education by economists and politicians: the reorganization of the schools of arts and trades in Spain (1885-1886)Salto de línea Salto de línea This work explores the ideas of a group of Spanish economists y politicians in the last decades of the 19th century (Eugenio Montero Ríos, Joaquín Sanromá and Joaquín Díaz de Rábago) about the deficient state of technical education,and how the advancement of this type education could boost economic development.The starting point of this study is a specific political event: the measures taken by the Minister for Development,Mr.Montero Ríos, to organize the Schools of Arts and Trades (1885-1886). It also studies the guidelines on the decisive report for the reorganisation, drawn up by the liberal economist Mr. Joaquín Sanromá, as well as the setting up of one of the schools in Santiago de Compostela.
echnical education, Moyano, development, industrialization.
Este trabajo ahonda en las ideas que un conjunto de economistas y políticos españoles del último tercio del XIX (Eugenio Montero Ríos, Joaquín Sanromá y Joaquín Díaz de Rábago) tenían acerca del deficiente estado de las enseñanzas técnicas, y cómo su difusión podría potenciar el desarrollo económico. La investigación parte de un hecho político concreto: las medidas llevadas a cabo por el ministro de Fomento Montero Ríos para organizar las Escuelas de Artes y Oficios (1885-1886).Además se estudian las directrices del informe decisivo para tal reorganización,realizado por el economista liberal Joaquín Sanromá.Y también la implantación de una de las escuelas en Santiago de Compostela.
Instrucción, Moyano, desarrollo, industrialización