Jesús Nicasio García SánchezSalto de línea Esperanza Bausela HerrerasSalto de línea Universidad de León
Relationship between knowledge of the person, of the task and of the strategy in writing with the coherence and the productivity of the written composition, in children with and without learning problems and/or low achievement
The aim of this study was known the relation between metacognition knowledge in writing and a write product: coherence. We opted for following a ex-postfacto design. The sample was constituted by third from grade of Primary Education to second grade of Compulsory Education students which were eight to sixteen years old. We applied a questionnaire to assess the metacognitive knowledge in writing and developed a categories system to encode. These date were analyzed statically.
El objetivo de esta investigación fue conocer la relación entre el conocimiento metacognitivo y la coherencia y productividad de la composición escrita en alumnos de 8 a 16 años, de 3º de Educación Primaria a 4º curso de Educación Secundaria Obligatoria. Como instrumentos de recogida de datos se aplicaron un cuestionario y tres tareas de composición escrita: narración, redacción y descripción. Las respuestas abiertas del cuestionario fueron reducidas a catorce categorías, por medio de un proceso de codificación y construcción de un sistema de categorías exhaustivo y mutuamente excluyentes. Los resultados indican correlaciones positivas, débiles, entre la coherencia y la productividad de composiciones escritas y el autoconocimiento y autorregulación hacia la escritura.