Luis Ayuso SánchezSalto de línea Diego Gallego MartínezSalto de línea Universidad de Granada
Social construction of curriculum by students. The case of the Faculty of Political Science and Sociology of the University of Granada
The present article is consequence of an investigation made in the Faculty of Political Science and Sociology of the University of Granada. This study leaves from a theoretical frame based on several theories like the one of the human capital, the social construction of curriculum, and the one of the relational approaches and networks. With this it is tried to discover the criteria that guide the students of second cycle in their election of optative subjets or free configuration, that is to say, is to know as the students design their own curriculum from the freedom that the recent curricula offer to them. For all it is deepened in which one has come to call Sociology of corridors, that allows to know the logics that hide behind theses elections.
El presente artículo es consecuencia de una investigación realizada en la Facultad de CC PP y Sociología de la Universidad de Granada. Este estudio toma como referencia un marco teórico basado en varias teorías como la del capital humano, la construcción social de currículum, y la de los enfoques relacionales y de redes. Con esto se intenta descubrir los criterios que guían a los alumnos de segundo ciclo en su elección de asignaturas optativas o de libre configuración, es decir, se trata de conocer como los estudiantes diseñan su propio currículum a partir de la libertad que los recientes planes de estudios les ofrecen. Para todo ello se profundiza en lo que se ha venido a llamar «Sociología de pasillos», que permite conocer las lógicas que se esconden detrás de los criterios de matriculación.