Jesús Nicasio GarcíaSalto de línea Universidad de León.
Attitudes regarding social and cultural diversity: a conceptual review on evaluation and intervention
In light of the current ongoing discussion among the public opinion in relation to multiculturalism and immigration, against the backdrop of the changes taking place in Spain, with the emergence of a multicolour landscape, a quieter discussion must arise from a psycho-pedagogical standpoint to furnish answers and suggest guides to future action. In this context, the analysis of attitudes regarding social and cultural diversity can be interesting both in psycho-pedagogical and social terms. In this analysis, a brief review is provided of differences in relation to (social and cultural) human diversity, in other words attitudes and the theoretical explanation of the same, and then we go on to focus on the instruments and strategies for the evaluation, intervention and improvement of attitudes towards human diversity. This analysis is illustrated with international research, experiences and proposals, attesting to their efficacy and efficiency in the improvement of attitudes towards human diversity. This means that it is possible to change these attitudes through education. Salto de línea
Ante los debates actuales encendidos en la opinión pública en relación con el multiculturalismo y la inmigración, dados los cambios que se están operando en nuestro país, convirtiéndose en más multicolor, se presenta un debate más sosegado, desde perspectivas psicoeducativas, que proporcione respuestas y apunte guías de actuación futura. En este contexto, el análisis de las actitudes hacia la diversidad social y cultural puede ser de gran interés no sólo psicopedagógico, sino también social. Para este análisis, se revisa, muy brevemente, lo que son las diferencias en relación con la diversidad humana (social o cultural), lo que son las actitudes y sus teorizaciones, para focalizarse en los instrumentos y estrategias de evaluación y de intervención y mejora de las actitudes hacia la diversidad humana. Se ilustra este análisis con investigaciones, experiencias y propuestas internacionales, que marcan posibilidades, y evidencian su eficacia y eficiencia en la mejora de actitudes hacia la diversidad humana. Esto indica que es posible el cambio desde la educación.