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La negación del ocio en las Sociedades Postmodernas

Autores

Juan Luis Paramino SalcinesSalto de línea Universidad Autónoma. Madrid.

Abstract

Leisure time refusal in post-modern societies

In this article, it is argued that, under the emergence of a new post-industrial form of capitalism economic organization, described as «capitalism of flexible specialization», significant changes are in process on the organization of work (flexibilisation of labour markets, an increased mobility of labour, greater level of pressure on workers, new types of contracts, etc) (Beck, 2001; Gorz, 1995; Luttwak, 2000; Naredo, 2001; Sennett, 1998) which are negatively making an impact on the quality and quantity of leisure time of many Western countries peoples lives. Under these new circumstances and with some differences to pre-modern societies, work is still perceived as the center of people daily-lives in postmodern societies, while, at the same time, there is a significant decline of leisure time. As a recent comparative international study over the significance of work and leisure in Western countries such as the United States (DeGrazia, 1968; Schor, 1991, 1994), Japan (Harada, 1996), Holland (Beckers, 1996; Peters, 1996), Britain (Holliday, 1996; Gratton and Holliday, 1995; Gratton, 1996) and Spain (El Mundo, 17 March 2001) has shown, it is particularly the so-called «postmodern leisure class», described as well educated and well-paid people, who are the group mainly affected by these changes. Salto de línea

Resumen

En este artículo se argumenta que con la rápida extensión del «capitalismo desregularizado», las nuevas y variadas situaciones surgidas en la organización del trabajo (mayor flexibilización, ascendente precarización y movilidad laboral, mayor presión sobre los trabajadores, aparición de nuevos tipos de contratos, etc.) (Beck, 2001; Gorz, 1995; Luttwak, 2000; Naredo, 2001; Sennett, 1998) están afectando negativamente a la calidad y cantidad del tiempo de ocio de numerosos ciudadanos de países occidentales. De este modo y a diferencia de las sociedades antiguas, en las sociedades postmodernas el trabajo continúa primando como elemento central de nuestras vidas, con una disminución considerable del tiempo libre. Como se puede constatar en un estudio comparativo reciente en países como Estados Unidos (DeGrazia, 1968; Schor, 1991, 1994), Japón (Harada, 1996), Holanda (Beckers, 1996; Peters, 1996), Gran Bretaña (Holliday, 1996; Gratton y Holliday, 1995; Gratton, 1996) y España (El Mundo, 17 de Marzo del 2001) son precisamente las «clases ociosas» postmodernas (Veblen, 1963), profesionales con mayor cualificaci ón y nivel adquisitivo, las que están sufriendo con mayor intensidad este fenómeno.

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