Angela MartiniSalto de línea Instituto Regionale Ricera Educativa (IRRE) del Veneto, Italia.
School autonomy: the Italian case analyzed
The development of school autonomy in Italy has features that are similar to those of analogous processes past and present in many other countries in the western world. It even has singularities, inconsistencies and paradoxical espects related to ist specific historic and political contex, as well as to the intensive nonlinear transformation stage that Italy is currently undergoing. In light of the problems of the Italian teaching system and the reform processes, the article analyses the stated intentions and the concrete effects of the school autonomy project.
La realización de la autonomía escolar en Italia presenta rasgos semejantes con los procesos análogos que existen o han existido en muchos otros paí- ses del mundo occidental e incluso revela singularidades, incoherencias y aspectos paradójicos en relación con el contexto histórico y político específico así como con la etapa de transformación intensa y no lineal que actualmente atraviesa el país. A la luz de los problemas del sistema de enseñanza italiano y de los procesos de reforma que le conciernen, analizaremos las intenciones declaradas y los efectos concretos del proyecto de autonomía escolar.