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La autonomía de las escuelas en el contexto de cambio de los modos de regulación de las políticas y de la acción educativa: el caso portugués

Autores

João BarrosoSalto de línea Universidad de Lisboa.

Abstract

School autonomy in the context of change in the way educational policies and actions are regulated: the case of Portugal

This article reviews the specific features of the process of reinforcement of school autonomy in Portugal, stressing its ambiguity and hybrid character, questioning its results in light of a referent that takes into account the power play and balance between the different extremes of regulation. The first part of the article describes and analyses the political decision-making process that in Portugal gave rise to the approval in 1998 of a specific document regulating the “autonomy and management” of schools. The second part provides a short summary of the main results obtained after the application of these regulations in the curriculum, the school offer, the recruitment and training of teachers, school management and financial resources, as well as the socio-educational partnership. Finally, the third part of the article sets out the assumptions of an alternative conception of “autonomy”, presented in a draft study to the portuguese ministry education, which was overridden by the subsequent political decision-making process.

Resumen

El artículo da cuenta de la especificidad que el proceso de refuerzo de la autonomía ha tenido en Portugal, poniendo de relieve su ambigüedad y caráter híbrido, cuestionando sus resultados, a la luz de un referente que tiene en cuenta el juego y el equilibrio de poderes entre los diversos polos de la regulación. En la primera parte, describe y analiza el proceso de decisión política que, en Portugal, dio lugar a la aprobación en 1998 de un documento específico para regulación de la "autonomía y gestión" de las escuelas. En una segunda parte, presenta una breve síntesis de los principales resultados obtenidos con la aplicación de esa normativa legal en el currículum, de la oferta escolar, del reclutamiento y formación de profesores, de la gestión escolar y los recursos financieros, así como del partenariado socioeducativo. Finalmente, en una tercera parte, presenta los presupuestos de una concepción alternativa de "autonomía", presentada en un estudio previo para el ministerio de educación de Portugal y que acabó superado por el proceso de decisión política subsiguiente.

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