Mairet Duru-BellatSalto de línea Universidad de Bourgogne-IREDU (Institut de Recherche sur l.Économie de l.Éducation), Francia.
Discussions and practices about the choice of school in European countries and the United States
Currently one of the topics present on the political agenda in nearly every country .except France, where it is still a taboo. is the option for families to be able to choose the school where their children will study. French politicians are reluctant to enter the discussion of this topic, for fear that opening up possibilities might increase school segregation and jeopardise the unity of an educational system that must offer equal opportunities to all. To clarify this matter, it suffices to have a look at research evaluating foreign experiences in the field of the choice of schools by parents. In this respect there is a large variety and, both in France and abroad, (international) comparisons could serve as a basis for experiments. First we must place the experiences in their ideological and theoretical context. Next we shall provide a description and analysis of the research evaluating its effects, particularly on the efficacy and equity of educational systems. Finally, we shall discuss the specific situation in France.
Actualmente, entre los temas presentes en la agenda política de casi todos los países .excepto Francia, donde sigue siendo tema tabú. se encuentra la opción de que las familias dispongan de capacidad de elección del centro escolar en que estudien sus hijos. Los políticos franceses dudan lanzar el debate sobre dicho tema, ante el temor de que una apertura de posibilidades aumente la segregaci ón escolar y comprometa la unidad de un sistema educativo que debe ofrecer igualdad de oportunidades para todos. Para aclarar dicha cuestión, basta comparar las investigaciones que evalúen las experiencias extranjeras en materia de elección de centro escolar por los padres. A este respecto, hay una gran variedad y, tanto aquí como en el extranjero, las comparaciones (internacionales) pueden servir de base para la experimentación. Primeramente, situaremos las experiencias en su contexto ideológico y teórico; a continuación se ofrecerá una descripción y análisis de las investigaciones evaluadoras de sus efectos, en particular sobre la eficacia y equidad de los sistemas educativos, para profundizar finalmente en la especificidad francesa.