Felix Etxeberria BalerdiSalto de línea Universidad del País vasco.
School violence.
School violence is the result of various factors and multiple influences, and because of this we have considered it is necessary to examine this reality from a multiple viewpoint, analysing legal, school, psychological, family, individual and social aspects, among others. Avoiding simplistic explanations, this plural approach furnishes us with a more complex image, but it is more in tune with the reality of school violence at present. The main contributions of this paper consist in providing teachers with patterns to become aware and identify the nature of conflicts at school, as well as a number of recommendations at various levels and the need of joint action on the part of local agencies, schools and families, with the object of preventing school violence and solving existing conflicts
La violencia escolar es la resultante de diversos factores y de múltiples influencias, y por ello hemos creído necesario examinar esa realidad desde una perspectiva múltiple, analizando aspectos legales, escolares, psicológicos, familiares, individuales y sociales, entre otros. Huyendo de explicaciones simplistas, esta aproximación plural nos ofrece una imagen más compleja, pero más acorde con la realidad de la violencia escolar en la actualidad. Las principales aportaciones del presente trabajo consisten en facilitar al profesorado unas pautas para concienciarse e identificar la naturaleza de los conflictos en la escuela, así como una serie de recomendaciones a diferentes niveles y la necesidad de una actuación conjunta de las entidades locales, escolares y familiares, con el fin de prevenir el problema de la violencia escolar y la resolución de los conflictos existentes.