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El maltrato infantil

Autores

María José Díaz-AguadoSalto de línea Universidad Complutense de Madrid.

Abstract

Child abuse.

The reflections and results presented in this article come from a long series of investigations about child abuse, carried out both by the team of Preventive Psycology of the Complutense University, directed by the author of this article, and by different institutions which have responsabilities in the protection of childhood. And they are structured about five questions: the conceptualization of child abuse within a constant dimension; the ecological analysis of the conditions that increase or reduce its risk; the descriptions of their consequences in boys and girls according to the damage that it produces in the basic evolutive tasks and competences; the detection at school through the internalization and externalization problems originated in each age and in each sex; and how to prevent it through the supervision in many levels (modifying from the social macrosystem the believes of risk or the exclusion that some families suffer, developing alternatives to the abuse in the familiar microsystem, favouring a better communication between the school and risk parents, giving opportunities directly to the battered boys and girls that help them to overcome the damage originated from the abuse...).

Resumen

Las reflexiones y resultados que en este artículo se presentan proceden de una larga serie de investigaciones sobre el maltrato infantil, llevada a cabo en colaboración entre el equipo de Psicología Preventiva de la Universidad Complutense, que esta autora dirige, y diversas instituciones con responsabilidad en la protección de la infancia. Y se estructuran en torno a cinco cuestiones: la conceptualización del maltrato infantil dentro de una dimensión continua; el análisis ecológico de las condiciones que incrementan o reducen su riesgo; la descripción de sus consecuencias en los niños y en las niñas en función del deterioro que produce en las tareas y competencias evolutivas básicas; su detección desde la escuela a través de los problemas de internalización y externalización que origina en cada edad y en cada género; y cómo prevenirlo a través de la intervención en múltiples niveles (modificando desde el macrosistema social las creencias de riesgo o la exclusión que sufren determinadas familias, desarrollando alternativas al maltrato en el microsistema familiar, favoreciendo una mejor comunicación entre la escuela y los padres y madres de riesgo, proporcionando directamente a los niños y niñas maltratados oportunidades que les ayuden a superar el daño originado por el maltrato...).

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