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La sociología de la educación en España. Conversaciones con los sociólogos Félix Ortega, Julio Carabaña, Mariano Fernández Enguita y Marina Subirats

Autores

Julia VarelaSalto de línea Universidad Complutense de Madrid.

Abstract

Sociology of Education in Spain. Conversations with the sociologists Félix Ortega, Julio Carabaña, Mariano Fernández Enguita and Marina Subirats.

At the end of the Franco era and in the first decade of the transition to democracy there were a number of papers on Sociology of Education, prepared mainly from a critical standpoint, which analysed social inequality concerning Education. In spite of the initial thrust, expectations of a development of this discipline were partly thwarted owing to a number of causes. These included the lack of institutional pathways and resources, the absence of research teams, frequent changes in the educational system, etc. At present, when the social issue is in the forefront again and social inequality heightens, the consolidation of Sociology of Education seems to be more urgent. To this end continuing research is needed as well as the sharing of intellectual traditions. These processes are being encouraged by the Sociology of Education Conference and they would no doubt be reinforced if the ongoing initiatives for the publication of a magazine and the establishment of an Association of Sociologists of Education were realised.

Resumen

A finales del franquismo y durante la primera década de la transición surgieron diversos trabajos de Sociología de la Educación, realizados predominantemente desde una perspectiva crítica, que analizaban las desigualdades sociales ante la Educación. Pese a este primer empuje, las expectativas de desarrollo de esta disciplina se frustaron, en parte debido a diferentes causas, entre ellas, la falta de cauces y recursos institucionales, la ausencia de equipos de investigación, los cambios frecuentes en el sistema educativo… En la actualidad, cuando retorna la cuestión social y las desigualdades sociales se agudizan de nuevo, parece más urgente la consolidación de la Sociología de la Educación. Y para ello es necesario que se produzca una continuidad en las investigaciones y la formación de tradiciones intelectuales compartidas, procesos que están siendo propiciados por la Conferencia de Sociología de la Educación, y que sin duda se verían reforzados si se materializasen las iniciativas en marcha para publicar una revista y fundar una asociación de sociólogos de la Educación.

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