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El (o)caso de la sociología de la educación en tiempos neoliberales. Privatizacion del espacio público y reconversión intelectual

Autores

Pablo GentiliSalto de línea Universidad del estado de Río de Janeiro.

Abstract

The downfall of Sociology of Education in neoliberal times. Privatisation of the public field and intellectual restructuring.

During the neo-liberal decades, in the eighties and the nineties, and with the sponsorship of several international agencies, including the World Bank, the governments of several Latin American countries, and specifically the Argentine government, embarked on educational reforms that tended to privatise public services and to detract from the educational function and research. The outcome of these adjustment and decentralisation policies was actually an intellectual relocation that undermined from within the conditions for the development of sociology of education and critical thought.

Resumen

Durante las décadas neoliberales, durante los años 1980 y 1990, y con el patrocinio de varios organismos internacionales, entre ellos el Banco Mundial, los gobiernos de los países latinoamericanos y, concretamente, de Argentina, han emprendido reformas educativas que han tendido a la vez a alentar la privatización de los servicios públicos y a precarizar la función docente y la investigación. El resultado de estas políticas de ajuste y de descentralización fue de hecho una reconversión intelectual que arruinó desde dentro las condiciones para el desarrollo de la sociología de la educación y del pensamiento crítico.

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