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Papel de la inteligencia en las dificultades de aprendizaje

Autores

Jesús-Nicasio García-SánchezSalto de línea Universidad de León.

Abstract

Role played by intelligence in learning difficulties

The role played by intelligence in the definition and conceptualisation of Learning Difficulties (LD) has been and is still studied since this field began in 1963, although during the last decade the debate is centred around the problem of aptitude-performance discrepancy or IC-performance (Aaron, 1997; Fletcher, Francis, Shaywitz, Lyon, Foorman, Stuebing and Shaywitz, 1998) up to the point of being claimed (Stanovich and Stanovich, 1996) that it is not useful for differentiating people with real LD from those having low performance, for example in reading, which represents between 60 and 80% of all the LD (Lyon, G. R. 1995; Siegel, 1999; Wong, 1996). This must make us look for evaluation alternatives -this will be the focal point of this paper- and psychopedagogic intervention -will be the focal point of the next one- based on the research. In our country, this "irrelevance for IC" for the LD conceptualisation in the areas of reading (Jiménez and Rodrigo, in press) and mathematics (Jiménez and García Espínel, 1999) has been verified, and the same results for writing (García, 1998) are forecasted.

Resumen

El papel de la inteligencia en la definición y conceptualización de las dificultades de aprendizaje (DA) viene siendo analizado prácticamente desde los orígenes del campo en 1963, si bien en la última década el debate se ha agudizado en torno a la problemática de la discrepancia aptitud-rendimiento o CI-rendimiento (Aaron, 1997; Fletcher, Francis, Shaywitz, Lyon, Foorman, Stuebing y Shaywitz, 1998), llegando a postular algunos (Stanovich y Stanovich, 1996) que no tiene ninguna utilidad para diferenciar a personas con auténticas DA de las que presentan bajos rendimientos, por ejemplo en lectura que representarían entre el 60% y 80% de todas las DA (Lyon, G. R. 1995; Siegel, 1999; Wong, 1996), lo que habría de llevar a la búsqueda de alternativas de evaluación -será el foco de este artículo- e intervención psicopedagógica -será el foco del siguiente artículo- a partir de la investigación. En nuestro país se ha verificado esta "irrelevancia del CI" para la conceptualización de las DA en el ámbito de la lectura (Jiménez y Rodrigo, en prensa) y en el de las matemáticas (Jiménez y García Espínel, 1999) y se apuntan los mismos resultados en la escritura (García, 1998).

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