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Ideas de los estudiantes sobre la epistemología de la ciencia: modelos, leyes y teorías

Autores

María Antonia Manassero MásSalto de línea Ángel Vázquez AlonsoSalto de línea Universidad de las Islas Baleares.

Abstract

Students’ ideas about the epistemology of science: models, laws and theories.

Recent developments in sociological and epistemological studies in science, based on the history of science, have give rise to new alternatives to the traditional positivist vision of it, modifying some ideas about its nature. From a didactic point of view, educational schools of thought, which want to find an easier to teach people science, achieve some basic knowledge of science and offer it in the context of technology and society, have made the understanding of the nature of science a main educational objective. In this context, the study diagnosis the students’ ideas of the nature of science, with reference to its models, laws and theories. The main result is that they are multifaceted, that is, they have different ideas, even opposed, with inconsistent features and characteristics. We also gathered more complex ideas, appropriate for a correct understanding of the nature of science, such as the acceptance of its changeable nature, tentative and invented from knowledge. Other are eclectic, intermediate, not clearly defined, imprecise or not very convinced, as in the case of observations, scientific assumptions, and the simplicity of theories. In all questions there are groups of students with inadequate ideas, whose analysis offers special relevance from an educational perspective.

Resumen

El desarrollo reciente de los estudios sociológicos y epistemológicos sobre la ciencia, basados en la historia de la ciencia, ha ido sugiriendo alternativas a la tradicional visión positivista de ésta, modificando algunas ideas sobre la naturaleza de la misma. Desde la perspectiva didáctica, los movimientos educativos que pretenden enseñar una ciencia asequible para todos los ciudadanos, conseguir una alfabetización científica y ofrecerla contextualizada con la tecnología y la sociedad, han convertido la comprensión de la naturaleza de la ciencia en un objetivo central de su enseñanza. En este marco, el estudio diagnostica las ideas de los estudiantes sobre la naturaleza de la ciencia referidas a los modelos, las leyes y las teorías de la misma, cuyo resultado principal es que éstas son multifacéticas, es decir, tienen aspectos muy variados, e incluso opuestos, con rasgos de inconsistencia. También recogen ideas más elaboradas, propias de una comprensión adecuada de la naturaleza de la ciencia, tales como la aceptación de la naturaleza cambiante, tentativa e inventada del conocimiento. Otras son eclécticas, intermedias, poco definidas, indecisas o poco convencidas, como en el caso de las observaciones, los supuestos de la ciencia y la simplicidad de las teorías. En todas las cuestiones aparecen bolsas de estudiantes con ideas inadecuadas, cuyo análisis ofrece especial relevancia desde una perspectiva educativa.

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