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Creatividad en la Reforma española

Autores

Saturnino de la Torre de la TorreSalto de línea Universidad de Barcelona.

Abstract

Creativity in the Spanish reform.

This article proposes whether creativity is present in the Spanish Educational Reform, and if it really is, how it shows. So it analyses the scope of the Reform with a prospect of change, and creativity is analysed in its four main aspects: person, process, environment and result. The Spanish Educational Reform promote creativity, not only by terminological references but from its own principles. Creativity is latent in the proposals open to change, in the curriculum innovations, in the references to the self development and the institutional one, to the academic professionalism, to the in-service training, to the meaningful learning, to the quality in education, to the flexible curriculum, to the active methodology, to the development of cognitive strategies, etc. The Educational Reform is a nest of innovation and changes of different complexity and scope. References are made to the results obtained in the diagnostic study undertaken by the National Institute of Quality and Evaluation. In this article creativity is understood as a quality that goes beyond the individual. Creativity is not only the personal ability that Psychology has accustomed us to, but it is first and foremost an attitude, a style of life, a climate, a culture, a value, a way to face and solve problems, in short, a social good which is necessary to promote to assure the growth of the people. That is why education and creativity should be inseparably joined if we wish to built the future. That is why it maintains the theory that a reform without creativity or innovation is a reform with no future.

Resumen

En este artículo se plantea si está presente la creatividad en la Reforma educativa española, y en caso afirmativo de qué forma se manifiesta. Para ello se analiza el alcance de la Reforma dentro de una perspectiva de cambio, y la creatividad en sus cuatro orientaciones fundamentales: persona, proceso, entorno y resultado. La reforma educativa española promueve la creatividad, no tanto con referencias terminológicas cuanto desde sus principios. La creatividad está latente en las propuestas abiertas al cambio, en las innovaciones currículares, en las referencias al desarrollo personal e institucional, a la profesionalidad docente, a la formación continuada, al aprendizaje significativo, a la calidad de la enseñanza, al currículo flexible, a las metodologías activas, al desarrollo de estrategias cognitivas, etc. La reforma educativa es un nido de innovaciones y cambios de diferente complejidad y alcance. Se hace referencia a los resultados recogidos en el estudio diagnóstico llevado a cabo por el Instituto Nacional de Calidad y Evaluación. En el presente artículo se concibe la creatividad como una cualidad que trasciende al individuo. La creatividad no es sólo la aptitud personal a la que nos ha acostumbrado la psicología, sino que es ante todo una actitud, un estilo de vida, un clima una cultura, un valor, una forma de afrontar y resolver problemas; en suma, un bien social que es preciso formentar para asegurar el crecimiento de los pueblos. Por eso, educación y creatividad han de estar inseparablemente unidas si queremos construir el futuro. Por eso se defiende la tesis de que una reforma sin creatividad e innovación, es una reforma sin futuro.

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