Servicio de Inspección Educativa de Madrid-capital
School achievement of students promoting into first year of Compulsory Secondary Education with negative results in Mathematics and Spanish Language
The objective of this work is to deepen in the knowledge of some aspects of school failure, and to establish at what moment pupils' performance gets low in the areas of Maths, Castilian Language, and Literature, and to identify posible explanatoryaspects of this low performance. For this purpose, we have analyzed the academic path of a random sample of pupils from first year of Compulsory Secondary Education who had reached this educational stage with unsatisfactory marks in the already mentioned areas at the end of the course 1999-00. The selected pupils come from public schools and from private schools with state subsidy, and we have followed a quantitative and qualitative methodology in the collection and treatment of data. From the conclusions we can stress that the greatest failure rate in these areas takes place in Primary School's third cycle. On the other hand, public schools have greater failure rate than private schools with state subsidy, particularly in the Maths area. The analysis of posible intervening factors is not concluded, but the opinion of the polled Teaching Staff tends to attribute great part of failure to exogenous factors, alien to didactic action. Finally, the solutions adopted by teachers at school are directed toward organization and request for family cooperation, being less the solutions directed toward methodological and didactic change.
El trabajo se planteó con el objetivo de profundizar en el conocimiento de algunos aspectos del fracaso escolar, pretendiendo establecer en qué momento se produce la bajada del rendimiento en las áreas de Matemáticas y Lengua Castellana y Literatura, e identificar posibles factores explicativos del bajo rendimiento. Para ello, se ha analizado la trayectoria académica de una muestra aleatoria de alumnos de primero de Educación Secundaria Obligatoria que había promocionado a esta etapa educativa con calificaciones insuficientes en estas áreas al finalizar el curso 1999-00. La muestra procede de centros públicos y concertados. Para la recogida y tratamiento de datos, se ha seguido una metodología tanto cuantitativa como cualitativa. Entre las conclusiones obtenidas, se destacan: el mayor índice de fracaso en estas áreas se produce en el tercer ciclo de la Educación Primaria. Los centros públicos presentan un índice de fracaso algo más elevado que los centros concertados, especialmente en el área de Matemáticas. El análisis de posibles factores intervinientes no resulta concluyente, apreciándose que la opinión del profesorado encuestado tiende a atribuir la mayor parte del fracaso a factores exógenos a la escuela y ajenos a la acción didáctica. Por su parte, las soluciones adoptadas en los centros se orientan hacia la organización y hacia la solicitud de colaboración en las familias, siendo menores las encaminadas a cambios metodológicos y didácticos.