Joan Mallart NavarraSalto de línea Universidad de Barcelona
Basic skills and minimal content in Language curriculum
We present a brief historical overview of the content from different language curricula, which have been official in Spain since 1953. We obtain several conclusions from their use like the convenience of periodical update, taking advantage from their strengths and skipping their difficulties. In the case of the minimal educational content in secondary school, of recent publication, we show the advantages related to the clarity, the easy presentation, the scientific update and the possibility to promote the learning process. To finish, we also enunciate several ideas, which could be implemented in the future language curriculum development.
Se presenta una panorámica histórica breve del contenido de los distintos currículos de lengua que han sido oficiales en España desde 1953. De su análisis se obtienen algunas conclusiones tales como la conveniencia de actualizarlos periódicamente, aprovechando los aspectos fuertes de los planes anteriores y tratando de salvar sus dificultades. En el caso de las enseñanzas mínimas de secundaria de más reciente publicación, se observan las ventajas en relación con la claridad, sencillez de presentación, actualización científica y posibilidad de promover el aprendizaje. También se apuntan algunas ideas para el futuro desarrollo curricular en el área de lengua.