Mª Cruz Gómez-Elegido RuizolallaSalto de línea Inspectora de Educación
The inspectorate and its function in educationSalto de línea Salto de línea The aim of this article is to provide an overview about the roles of inspection in the course of the history of Spanish educational laws and see how that inspection evolves from a state control to a kind of democratic control, which gets complete with the evaluative and consultant function, as something necessary and essential in our time for the improvement of the educational systems quality. In a State of Autonomous regions, where High Inspection should draw together and vertebrate the different parts of the educational system as a whole, with the richness of spanish autonomous diversity, and in view of our european membership, the Spanish State, through the Quality of Education Organic Law, orders a professionalized and specialized inspection to go on controlling, evaluating, and advising in order to achieve the quality we pursue in favor of a better education.
Con este artículo, se intenta dar una visión general de las funciones de la inspección a lo largo de la historia de las leyes educativas españolas y ver cómo dicha inspección, que al principio nace con el único fin de control estatal, evoluciona a un tipo de control democrático que se completa con la función evaluadora y asesora como algo necesario e imprescindible en nuestros días para la mejora de la calidad del sistema educativo. En un Estado de las Autonomías, donde la Alta Inspección debe aglutinar y vertebrar el sistema educativo como uno solo, con la riqueza de la variedad regional española y de cara a nuestra pertenencia europea, el Estado español, a través de la Ley Orgánica de Calidad de la Educación, ordena una inspección, profesionalizada y especializada, que siga controlando, evaluando y asesorando para conseguir la calidad que persigue en aras de una mejor educación.